torsdag 13 december 2007

Eldvakt

Jag hatar lucia och jag ville inte vara eldvakt idag. Fast jag slapp spruta ner lucia i håret. Det ingår i alla fall verkligen inte i mina ordinarie arbetsuppgifter att stå med en spann med vatten i ett luciatåg och vara beredd att släcka lucia om hon skulle självantända. Speciellt inte när det är 700-800 åskådare. Det står i företagets code of conduct att jag ska vara flexibel och lyhörd för kundens behov, men det här går utanför det. Lucia inehåller bara för många saker som jag verkligen inte tycker om och som jag verkligen inte står för. Det är politiskt korrekt, traditionsenligt och kristet.
En sak jag inte förstår är hur det var meningen att man skulle tänka när man röstade på klassens lucia i skolan. Skulle man välja den populäraste tjejen i klassen, den snyggaste tjejen eller den som kunde sjunga bäst? Eller skulle man välja någon sorts blandning? Fröken, varför sa du aldrig hur det var tänkt att vi skulle rösta?

Inga kommentarer: